10. 3. 2012

Poslední filmová recenze, která ještě ani nebyla uveřejněna v našem časopise a nebudu na to čekat, protože jsem čekal dost. Evidentně se nám to začíná dost bortit, ale já do toho nevidím a ani nechci vidět.

The Artist

romantická komedie/drama Francie a Belgie (2011)

Mysleli jste si, že černobílé filmy se už netočí? A že němé filmy už vůbec? V tom případě vás tento brilantní snímek naprosto vyvede z omylu. Brilantně natočený film mapující velký zlom ve světové kinematografii vzdává hold právě těmto filmům. Nemyslete si ale, že je to nějaká vykopávka. Považte – tři zlaté glóby a deset nominací na Oscara jen tak ledajaký film nedostane! A musím připustit, že vcelku zaslouženě.

Děj není příliš složitý – hvězda němého filmu George Valentin (Jean Dujardin) je na vrcholu slávy, jenže do světa filmu přijde převratná novinka, a sice mluvené slovo. George ovšem odmítá točit mluvené filmy. Film, který natočil sám, v konkurenci mluvených už nemá šanci na úspěch a George upadá do stínu vycházející hvězdy, sličné Peppy Miller (Bérénice Bejo), které k nastartování kariéry sám nezištně pomohl. Nastává tedy boj mezi pýchou a nutností vydělat si na živobytí. A dočkáme se nakonec i milostné zápletky.

Jak jsem již poznamenal, děj není příliš složitý či propracovaný, to ovšem plně nahrazuje originální zpracování a vskutku výborné výkony herců v hlavních rolích, třeba taneční scéna na konci je skvěle zahraná. Jean Dujardin i Bérénice Bejo (která je mimochodem manželkou režiséra filmu) si za své role vysloužili nominace na Oscary. Ocenit musím taktéž hudbu, která zde hraje důležitou roli a vhodně vás provází celým filmem.

Bohužel jak to už bývá u umělecky hodnotných filmů, tak ani tento není pro každého, je spíše pro filmové labužníky, řekl bych. Leckomu může dělat potíže pochopit děj filmu, kde se nemluví a dialogy jsou maximálně napsané ve vložených titulcích. Sám jsem si musel pustit nějaké grotesky s Charliem Chaplinem, abych měl nějaké srovnání, jak asi němé filmy vypadaly a musím říci, že autoři filmu přesně trefili podstatu tohoto druhu filmů.

Pokud stojíte o kvalitní filmový zážitek a nestojíte o béčkový blockbuster, určitě si na film zajděte, stojí to za to.

Trailer: